Friday, May 8, 2015

Zikir yang utama

Zikir yang utama

Berkata para ulama rahimahumullah:

Zikir yang utama ialah yang diucap oleh hati dan lisan serentak. Jika dibandingkan antara keduanya, maka berzikir dengan hati tentu lebih utama dari berzikir dengan lisan semata-mata.Sebagai penjelasan, bahwa makna zikir dengan hati itu, hendaklah bentuk zikir disebut yang oleh lisan itu hadir di hati dan turut disebutkan oleh hati juga.

Umpamanya, jika orang yang berzikir itu menyebut di lidahnya: Laa Ilaaha Illallah, demikian pula turut disebut oleh hati. Boleh juga diertikan zikir dengan hati itu, bahwa makna zikir yang disebut oleh lisan itu dihadirkan di dalam hati. Umpamanya, jika seseorang berzikir dengan lisannya: Laa Ilaaha Illallah, maka makna ayat tersebut yang mengertikan Ketuhanan Yang Maha Esa itu dihadirkan di hatinya. Wallahu a'lam.

Berkata Hujjatul-islam Imam Ghazali rahimahullah: Zikir itu terbahagi kepada empat kategori.

(1) Zikir dengan lisan saja.

(2) Zikir dengan hati beserta lisan secara paksa.

(3) Zikir dengan hati yang dibantu dengan lisan tanpa paksa.

(4) Menguasai zikir di dalam hati dan menumpukannya.

Kemudian Imam Ghazali memberikan interpretasinya dengan berkata:

Yang pertama sedikit faedahnya dan lemah kesannya, yakni apabila lisan berzikir sedang hati lalai. Demikianlah komentarnya.Memang benar bahwa berzikir dengan lisan sedang hati itu lalai kurang faedahnya dan manfaatnya, akan tetapi lebih baiklah daripada tidak berzikir samasekali.

Setengah orang bertanya kepada para arif: Kami berzikir kepada Allah, tetapi hati kami tidak hadir. Jawabnya: Bersyukurlah kepada Allah yang telah menjadikan salah satu anggota kamu berzikir kepada Allah, maksudnya lisan.

Sayugialah hendaknya, apabila berzikir dengan lisan itu dihadirkan sekali hati untuk berzikir sama, supaya hati turut berzikir bersama-sama lisan sekaligus. Barangkali, mula-mulanya secara paksa dahulu, sehingga apabila terus dilazimkan selalu, maka kelak hati akan merasa kelazatan berzikir itu, sehingga terpancarlah cahaya menyinarinya. Sesudah itu hati akan hadir dengan sendirinya tanpa paksa atau bantuan lagi. Ada kalanya hati akan terus meningkat kepada keadaan tidak sabar untuk berzikir, dan tidak lagi lengah atau lalai daripadanya.

No comments:

Post a Comment